Pranayama

Pranayama komt uit het sanskriet, prana = "levenskracht", ayama = "beheersing".
De beheersing van de ademhaling wordt hiermee bedoeld.
Pranayama is verder ook het loslaten van de ademtocht of het reguleren van de ademhaling.
Het beheersen van pranayama heeft twee belangrijke doelen. Het Fysieke, meer zuurstof in het bloed te brengen, waardoor er ook meer zuurstof naar de hersenen wordt aangevoerd.
Mystiek hebben de pranayamatechnieken tot doel om prana te beheersen. Volgens Yogananda verliest het menselijke lichaam door de regelmatige beoefening van pranayama een bepaalde grofheid, waardoor de zwaartekracht minder druk op het lichaam uitoefent.
Het verlengen en vasthouden van de ademhaling is belangrijk met de pranayama. De uitademing kan bijvoorbeeld tweemaal zo lang duren als de inademing en het vasthouden van de ademhaling (kumbhaka) wel viermaal zo lang.
Ook belangrrijk van pranayama is de neusademhaling. In de neus wordt de lucht gezuiverd, verwarmd en vochtiger gemaakt en worden geuren waargenomen. Het is daarom gezonder te ademen door de neus.

niYang Yoga Studio © 2017 docent: Inge Haal

Zijdewinde 14 Vijfhuizen 2141VB

ingebloem64@hotmail.com 06 44994034

Reageer:

Trefwoorden

Yoga

Hatha yoga

Slow flow yoga

 

Pranayama

Asanas of houdingen

Bindweefsel Fascia

 

Bandha's

Stress Ontstressen

Mediteren

 

Pilates

Yoga Portugal

Yoga,wandel, ski-retreat kaprun oostenrijk

 

Integral Eye Movement Therapie

Pilates/ yoga Yolates

Zeilen Yoga en rust Vakantie

 

yoga Nidra