yin yoga

Bindweefsel Fascia

Bindweefsel is een vorm van weefsel dat onderdeel uitmaakt van alle organen van het lichaam van mens en dier.
Bindweefsel heeft een steunende, dan wel verzorgende functie.
Bindweefsel beschermt de organen en bepaalt hun vorm.
De onderlinge beweeglijkheid van de organen wordt verzorgd door het bindweefsel.
Bindweefsel vormt tevens de weg waarlangs bloedvaten en zenuwen naar de organen worden geleid; de meest verbindende van alle bindweefselfuncties.
Een belangrijk gemeenschappelijk kenmerk waarin de bindweefsels zich onderscheiden van de andere weefsels is het feit dat bindweefsel bestaat
uit een populatie van gespecialiseerde cellen, ingebed in grote hoeveelheden tussencelstof of extracellulaire matrix in de intercellulaire ruimte.
De cellen staan hooguit via dunne uitlopers of soms in het geheel niet in direct contact met elkaar.
Het zijn de verschillen in eigenschappen van de matrix die in belangrijke mate het functionele verschil tussen de diverse bindweefsels bepalen.

Yoga en bindweefsel


Yin yoga bij herstel van lichaam en geest. Het helpt bij stress reductie.
Het verrbetert het functioneren van de organen en vertraagt het verouderingsproces. Stimuleert de meridianen voor een betere chi stroom. De energie /chi komt vrij.
Om het bindweefsel te activeren moet je er langer rek of compressie op uit moeten oefenen.
Het bindweefsel moet vochtig blijven. Door de rek of compressie een langere tijd vast te houden en daarna weer los te laten, wordt deze plek gehydrateerd en brengt dit soepelheid terug op deze plek in het bindweefsel. Een voorbeeld van het tegenovergestelde is dat wanneer je bijvoorbeeld je arm een tijd in een mitella hebt gehad, je een frozen shoulder kan op oplopen.
Het bindweefsel heeft dan de schouder als het ware ingekapseld.
Yin yoga is een vorm waarbij iedere houding 3-5 minuten aangehouden wordt zodat het bindweefsel langzaam wordt opgerekt en beter gehydrateerd wordt.
Hierbij worden spieren opgerekt, maar ook ontspannen.
Het langer aanhouden van een Yin houding, allemaal zittend of liggend, krijg je de ruimte om naar binnen te keren, zodat je ruimte maakt in je hoofd, je hart en je lichaam. Yin yoga kan op het eerste gezicht passief overkomen. Dit is niet het geval, het kan behoorlijk uitdagend zijn, zowel fysiek als mentaal.

Regels


Yin Yoga heeft twee kardinale regels:
(1) Blijf in een pose lang genoeg om een stretch te laten (3-10 minuten) zijn.
(2) Zet het beoogde gewricht in tractie en ontspan de omliggende spieren.

Voor wie Yin Yoga?


Voor mensen waarbij de balans tussen Yin en Yang zoek is, zal Yin Yoga helend werken.
De Yang energie is vaak overheersend in ons drukke bestaan. Yin Yoga helpt de balans weer te herstellen.
Lichamelijk kan Yin Yoga veel voor je betekenen, maar ook op emotioneel vlak kan Yin Yoga je enorm helpen.
Tijdens de oefeningen heb je de ruimte om gedachten en gevoelens te observeren en tge plaatsen.
De wijsheid die je in deze ruimte vindt, kun je weer meenemen.
Leeftijd is niet van belang met Yin yoga, ook met lichamelijke beperkingen is het heilzaam.

niYang Yoga Studio © 2017 docent: Inge Haal

Zijdewinde 14 Vijfhuizen 2141VB

ingebloem64@hotmail.com 06 44994034

Reageer:

Trefwoorden

Yoga

Hatha yoga

Slow flow yoga

 

Pranayama

Asanas of houdingen

Bindweefsel Fascia

 

Bandha's

Stress Ontstressen

Mediteren

 

Pilates

Yoga Portugal

Yoga,wandel, ski-retreat kaprun oostenrijk

 

Integral Eye Movement Therapie

Pilates/ yoga Yolates

Zeilen Yoga en rust Vakantie

 

yoga Nidra